Reclamare betyr å rope eller skrike noe. Fra dette latinske ordet kommer det norske ordet reklame. En reklame blir brukt til å få vanlige mennesker til å kjøpe et produkt eller til å få oss til å reflektere og tenke over noe.
Innenfor reklamesjangeren er det to retninger: kampanjer og reklamer. En kampanje vil ikke få oss til å kjøpe et produkt, men den vil få oss til å tenke over kampanjens budskap. Budskapet kan for eksempel være at man skal bruke bilbelte, tenke over hvor fort man kjører, være oppmerksom på miljøet eller ikke drikke for mye alkohol. En kampanje appellerer til fornuften. Vær fornuftig, da går alt bra!
En reklame derimot, appellerer til følelsene våre. En reklame vil at vi skal kjøpe et produkt og påstår derfor ofte at ved hjelp av dette produktet får man et bedre liv. Man blir tynnere, penere, smartere eller man får en enklere hverdag. Og det trenger jo alle. Vi blir påvirket av reklamen og derfor løper vi og kjøper produktet.
I reklamesjangeren er det vanlig å bruke tekster som er sammensatt av blant annet lyd, bilde og/eller tekst. Hva slags sammensatt tekst reklamen er, kommer an på hvor vi finner reklamen. På TV eller kino er det mest vanlig med både lyd, bilde og tekst. Mangler en av disse, for eksempel lyden, er dette veldig unormalt, men det kan være et godt virkemiddel. Vi blir oppmerksomme på det som er unormalt og husker det. I trykte reklamer er bildet ofte det viktigste. Et godt bilde sier mer enn tusen ord. Når vi det på et bilde, behøver vi ikke å tenke. Ubevist siger reklamen inn, og vi blir påvirket.
Før i tiden var en vanlig reklame at en person snakket om positivt produktet, for deretter å anbefale mottageren til å kjøpe produktet. I dag har reklamene ofte en fortellende historie, en ”storytelling”, varer kanskje bare i 30 sekunder, men likevel blir mottakeren kjent med reklamens hovedperson sitt liv. Reklamen er underholdende og argumenterer på en indriekte måte.
Argumentene i reklame kan både være bevis og påstander. Slagordene til reklamene er ofte korte og enkle, med enderim eller bokstavrim som gjør slagordet enkelt å huske. Vi vil da kjenne igjen produktet når vi står i butikken og skal velge mellom utallige produkter med ulike merker. I tillegg er det ofte sterke og tiltrekkende farger i reklamen. Slik fanger reklamen blikket vårt og vi ser lenger på reklamen enn det vi ellers ville gjort. Argumenterer reklamen med bevis, brukes ofte fremmedord og utenlandske ord som engelsk. Da øker respekten vi har for reklamen, og vi tror virkelig på produktet. Reklamer spiller også ofte på sex og sterke stemninger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar